maandag 26 augustus 2013

laatste vlucht

23AUG13: heengegaan. Was waarschijnlijk tegen de ventilatort aangevlogen. Tijd genomen voor afscheid. We hebben leuk gespeeld. Besefte me: het was m'n huisgenoot, we hadden veel contactmomenten. Hierbij mijn verwerking:
Parakiki 5 is heengegaan.
Het stervensproces meegemaakt.
Was mooi...
Ze spreidde haar vleugels voor de laatste maal
En sperde haar ogen
Helemaal open
WOoOW

Heb ze opgebaard
Tussen de zonnebloempitten.
Dat was de favoriete traktatie
Tijd om te verspringen?

Bijna 3 jaar heeft ze gevloOogen door haar hele huis.
Overal knabbelen enbabbelen,  ze voelde zich hier thuis.
Met vaste plekken om te schijten. Veele uren veerverzorging.
Verstoppertje spelen. Regelmatig knikkebollend.

Soms het hoOogste woord, als ik ging spitten
Ze voegde haar accent toe: piepen en zingen.
En kronkelen: dat deed ze vaak.
Een heele mooie bird, zag haar graag.

Heb haar zien sterven.
Ditmaal wel.
Goed gehuild en best bedankt.
Dat meen ik echt.

Vrij onverwacht; tegen de fan gevlogen.
Wel een passende dood; ik heb haar erg gemogen.
DE KLAP was te hard, ik gaf haar toestemming
Vredig heen te gaan, nog even verwennen.
Nu kon ik haar echt aaien, want dat kon normaal bijna niet.
Dan begon ze te pikken als een neurotische p­­­iet.

Ik dacht eerst dat het een mannetje was.
Met die enorme snavel pikte ze het behang eraf.
Zo maakten we samen
Originele werken:
Jookervogelkunst
CHeck het zelf wel
@ parakiki.blogspot.com
Met die opbaringsfoto, WHY NOT.
Pas toen ze  eieren ging leggen bleek: het is een vrouwke!
Sterk en agressief zelfs ik kreeg dan een knauwke.

Nou hoor ze leerde doseren en kwam langzaam dichterbij.
Voorbij het trauma van de ring waarmee ik haar kreeg
                                            uit het dierenwinkel-magazijn.

Speciaal geselecteerd, dit was een fier exemplaar.
Heb die wil niet gebroken, niet afgericht voorwaar.
Waarvoor zou ik dat doen?! want nu was het veeel leuker
Lekkel spontaan door het heele huis gevleugeld.

Altijd de grens opzoeken, warempel verzorgertje pesten.
Maar ze had ook last van mij als ik haar nachtrust kwetste.
Eenmaal heb ik haar raakgegooid, toen ze een kerstbal doorpikte.
Goedgemikt, geheel expres, dat was ff schrikken.

Een paar keer in de gevangenis beland, 
                                              wanneer ze goeie boeken had geript.
Maar daarna voerde ik haar kaarten. Allemaal ons zin!
En bijna een heel boek in reepjes gestript.
"De Killer Elite", zo heette dit.

Fopping vaak uitgescholden voor vuile rotvogel.
Dat was maar een spelletje op de grenzen van gedogen.
Toch een leuk leven geleid als gevangen kanarie.
Het is genoeg geweest! Volgende incarnatie.

      Ze was de eerste bird voor wie IK heb gezongen.
     Dat ging gewoon spontaan, niet zonder te dollen.

     ♪♪ Het is vogeltje. Gezellig vogeltje.
     Het is vogeltje met de grote snAAAvel.
     Het is vogeltje; gezellig vogeltje.
     Het is vogeltje, en ze naam is Parara...♪♪
 
Die bird was me huisgenoot, ik leefde met haar samen.
Veel gedeelde momenten, we pasten bij elkaar, ja
Ze kwam vaak gezellig bij me zitten;
We deden snavelgevecht: bijna aaien, btje pikkuh,
Dribbelen voor een achter: WAAKVOGEL spelen.
Af en toe acrobaat, je was je niet aan het vervelen.

Zij kwam gezellig op de thee. En ging daarbij in bad.
Spartelend in de theekop. Dat was erg grappig.
Vijf houten bloemstelen op een rijtje doorgebeten, EN wat SCHOMMELEN.
Jarenlang bezig het geheim van de spiegel te doorgronden.
Ze keek daarbij zichzelf  aan. Dat deed ze zeer graag.
Liet over me heen laten lopen; zij op zoek naar zaad.
 
Ik had een kandelaar waar ie stout de kaarsen uitdonderde.
Maar ook strak poseren. Ze liet zich genoeg bewonderen.
Met oranje kop; licht aanstootgevend.
Dierbaar kleintje; ze deed aan mensen observeren.
Aardig snavelbaasje; lieve vleugelvriend;
Maar ook pikterrorist, en deed aan vleugelgymnastiek.

Een fantastisch nest bij elkaar gescheurd.
Helaas, de Eieren werden niet bevrucht.
Het nest werd ontruimd op de dag van je dood.
Het was groots: overwoekerde de kooi...

VREDE VOORSPOED gekleurde vogel,  my lovebird.
De dood hoort bij het leven. De zwarte kleur.
Voorbode van wat komen gaat? Een heel heftuige tijd!
Waarin velen zullen vallen... Zijn we voorbereid?
De familie staat op uitdunnen. Het systeem op instorten...
Weetje Paraatje, je hebt het geweldig gedaan. Is dit een offer?

Ik dacht namelijk dat ik binnenkort dood zou gaan.
Is dit toch een vorm van universumwraak?
Voor die 2 duiven die ik laatst pakte
En opvrat met smaak. Net zo makkeluk.

Het is ineens gebird, when the bird hits the fan:
Vlieg ik ook weer verder in het kosmische spel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten